نکات مهم درهنگام معامله ملک

نکات مهم درهنگام معامله ملک

نکات مهم در هنگام انجام معاملات ملکی

1:خرید ملک های پیش فروش:در هنگام خرید ملک های پیش فروش باید بدانید که این نوع معامله با کمی ریسک همراه است. زیرا حتی اگر فروشنده کلاهبردار نیز نباشد احتمال فوت-ورشکستگی و سایر موارد وجود دارد.

2:ملک های نوساز بدون سند:در برخی موارد خانه های نوساز به دلایل مختلف به شهرداری بدهکار هستند-در هنگام چنین معامله ای از فروشنده پایان کار شهرداری (گواهی ساختمان) بخواهید.در صورت دارا بودن گواهی ساختمان حداقل خیالتان راحت می شود که مشکلی با شهرداری ندارد.اگر باز هم دچار ابهام هستید کپی گواهی ساختمان را به شهرداری ببرید تا مطمئن شوید.

3:اگر ملک دارای گواهی ساختمان بود اما صورت مجلس تفکیکی یا تقسیم نامه ندارد-دلیلش را جویا شوید.ملک پس از دارا بودن گواهی ساختمان در مرحله بعد می تواند صورت مجلس تفکیکی را دریافت کند و پس از صدور صورت مجلس تفکیکی می تواند در نهایت سند تک برگی را دریافت کند.

4:تاییدیه کدپستی:ملک دارای کد پستی ده رقمی می باشد که منحصر به فرد است که در سند درج شده است-از فروشنده بخواهید تاییدیه کدپستی را از اداره پست بگیرد.کدپستی مبنای مبایعه نامه می باشد.

5:برگه قولنامه:هرگز قولنامه یا مبایعه نامه ای که به صورت دستی می باشد را به عنوان مدرک معامله قبول نکنید.بنگاه موظف است در برگه هایی که مختص اتحادیه املاک است مبایعه نامه را به شما تحویل دهد-مبایعه نامه باید دارای هولوگرام اتحادیه باشد.

6:خریدار و فروشنده باید بر اساس تاریخی که در قرار دادبرای تنظیم سند مقررشده است به دفترخانه مراجعه نمایند.

7:در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در تاریخ مقرر-از سر دفتر گواهی حضور خود و عدم حضور طرف مقابل را دریافت نمایید.

8:اگر فروشنده هستید فقط حضور شما درهنگام سند زدن کافی نمی باشد و باید استعلامات لازم از قبیل تسویه عوارض شهرداری-تسویه دارایی بابت مالیات جهت انتقال سند را از قبل انجام داده باشید.استعلام از اداره ثبت نیز باید قبلا توسط دفترخانه انجام شده باشد.

9:اگرمعامله شما در رابطه با ملک است بررسی کنید مواردی همچون پارکینگ-انباری-آب-برق-گاز-تلفن به طور واضح در سند توصیف گردیده باشد.

10:اگر طرف معامله ملک را از طریق ارث به دست آورده است باید گواهی انحصار وراثت راببینید.برگه فتوکپی برابر اصل را از فروشنده بگیرید و همچنین تسویه مالیات بر ارث را نیز از فروشنده دریافت نمایید.

11:عبارت ( اسقاط کافه خیارات ولو خیارات غبن فاحش) که در متن مبایعه نامه موجود می باشد به معنی این می باشد که خریدار و فروشنده اختیار هرگونه پشیمانی و به هم زدن معامله را از خودشان سلب نموده اند.

12:اگر ملک دارای مستاجر می باشد-مستاجر را از خرید ملک آگاه کنید و با حضور طرفین معامله قرارداد اجاره را جابجا نمایید

13:تقریبا موارد بالا از سوی مشاور املاک انجام می گردد.پس برای انجام معامله مشاور املاک مطمئنی را انتخاب نمایید.

 

باتشکر از شما بابت همراهیتان

مشاور املاک استادمعین در گیلان


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۶/۲۶