جدیدترین خبر های بازار مسکن

جدیدترین خبر های بازار مسکن


 

درماه های اخیر بازار مسکن در وضعیت بی ثباتی قرار گرفته بود که هم بخاطر تورم اقصادی بوده و هم قدرت خرید مردم کاهش یافته بود. نداشتن ثبات در دیگر بازار های مالی مانند بازار ارز و طلا به اتفاق کاهش سود بانکی موج هدایت سرمایه های های سرگشته به بخش مسکن شد. این میل شدید افراد و سرمایه و ثروت به بازار مسکن باعث برهم خوردن تناسب و تعادل در بازار مسکن و افزایش ناگهانی زیاد تقاضا و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمت ها گردید.

نرخ مسکن در سال اخیر به دلیل افزایش قیمت های پیاپی به ارقام بدون پیشینه افزایش یافته و تقاضای بازار را کاهش داد. افرادی که بطور حتمی برای خرید خانه تصمیم داشتن به دلیل ناتوانی مالی در تامین بوجه لازم برای خرید خانه به انواع روش های جایگزین روی آوردند.

اینگونه بازار مسکن در وضعیت رکود اقصادی بوده و سایه رکود در سال آینده سنگین تر و مشکل سازتر از سال گذشته در بخش دیده می شود.از سوی دیگر وام  و تسهیلات بانک مسکن برای در خواست کنندگان خانه اولی به اندازه گذشته ادامه داشته که در عمل سودی برای افراد ندارد.

وضعیت بازار مسکن در سال 98

افزایش نرخ آپارتمان در سال 98 نیز مثل سال گذشته ادامه پیدا کرده است. با رسیدگی به روند افزایش نرخ مسکن در سال 98 به افزایش قیمت 12.5 درصدی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در گیلان در اردیبهشت ماه سال آتی نسبت به فروردین ماه می رسیم.

این افزایش قیمت ماهیانه در سالهای اخیر رقم بی سابقه ای است. در خرداد ماه نیز تورم ماهیانه قیمت مسکن به 4.5 درصد رسید.

وضعیت آپارتمان ها با این روندی که در پیش گرفته یعنی افزایش قیمت در حالت رکود تورمی قرار گرفته است. این شرایط در شهر گیلان بحرانی تر از دیگر شهرای کشور بوده به طوری که در فصل بهار 98 تعداد معاملات خرید و فروش املاک انجام شده در استان گیلان به میزان 36 درصد نسبت به مدت مثل سال قبل از کاهش برخوردار بود.

از سوی دیگر در خرداد ماه 98 متوسط قیمت 1متر مربع واحد مسکونی نسبت به مدت مثل سال گذشته در گیلان به اندازه 104 در صد افزایش یافت. با نگاه کردن به ایجاد ثبات نسبی در بازارهای دیگر مالی می توان حدس زد که وضعیت آپارتمان و خانه های ویلایی در پاییز و زمستان سال 98 به ثبات نرخی و افزایش نرخ برسد.

 


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۲۵