مراحل سند زدن ملک

مراحل سند زدن ملک

انتقال سند مالکیت در معامله شامل مراحلی است که در صورت انجام این مراحل این معامله صورت قانونی به خود می گیرد در اینجا مراحل انتقال سند را بازگو می کنیم.

1:مراجعه به دفتر املاک:

اولین گام برای خرید ملک مراجعه به دفاتر املاک معتبر و رسمی است،در صورت انتخاب ملک باید بین خریدار و فروشنده مبایعه نامه ای تنظیم شود.

2:مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و استعلام سند:

بعداز انجام مبایعه نامه با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و استعلام ثبتی سند را انجام دهیدتا مطمئن شوید ملک در گرو بانک یا ارگانی نباشد و یا در طرح ساخت و سازهای شهری قرار نگرفته باشد،هزینه های مربوط این استعلامات به عهده صاحب سند می باشد.و دراین باره خریدار هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند.

3:پرداخت عوارض نوسازی و پسماند شهرداری:

ملک مورد نظر درهر منطقه ای که باشد باید به شهرداری همان منطقه برای پرداخت عوارض مراجعه نمود،صاحب سند با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و مدارک ملک به شهرداری رفته و مبلغی را پرداخت می کند.این مبلغ با توجه به ملک و موقعیت و ارزش آن ملک دریافت می شود.خرید و فروش ملک بدون پرداخت عوارض و نوسازی در دفتر اسناد ثبت نمی گردد.در این مرحله ملک هر بدهی دیگری به شهرداری داشته باشد باید تسویه شود.

4:دریافت حساب دارایی و تسویه آن:

در این مرحله باید مالیات مربوط به ملک پرداخت شود.در این اداره سه روز مهمان هستید.در ابتدا مدارک مورد نیاز را به اداره مالیات پرداخت می کنید.در روز بعد برای تعیین مقدار مالیاتی که بدهکار هستید به اداره مراجعه کرده و مالیات را پرداخت می کنید.پپس از پرداخت مالیات برای دریافت تسویه صاحب باید یک روز صبر کنید.روز سوم می توانید برگه اداره مالیات را دریافت نمایید.

5:انتقال قطعی سند در دفترخانه:

بعداز اینکه استعلام های لازم انجام شد مدارک آماده انتقال سند می باشد.در این مرحله خریدار و فروشنده باتمام مدارک لازم به دفتر خانه مراجعه می کنند.و کارهای انتقال سند انجام می شود.و هزینه انتقال قطعی سند به دفتر خانه پرداخت می گردد.این هزینه به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود.

مدارک لازم برای انتقال سند:

شناسنامه و کارت ملی طرفین اولین مدرکی است که برای خرید و فروش یک ملک نیاز است.

مدارک لازم برای انتقال سند در دفتر خانه شامل:

1:سند مالکیت

2:بنچاق ملک

3:گواهی پایان کار

4:گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال

5:استعلام ثبتی

6:کدپستی ملک مورد معامله

7:کدملی طرفین

8:کپی مبایعه نامه و یا قرارداد

9:اصل گواهی عدم خلاف ساختمان 

املاک اداری و تجاری به جز این مدارک به تسویه حساب عوارض مشاغل هم نیاز است .در هنگام انتقال سند بهتر است آخرین قیض ها و شارژ ساختمان را نیز تسویه نمایید تا بعداز آن دچار مشکل نشوید.

نویسنده: مشاور املاک استادمعین

 


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۱۰/۰۷